Det virkede som den perfekte idé. I løbet af formiddagen fik de lige rykket hotellets restaurant fra ét lokale til et andet.
”Vi havde talt om at gøre det længe, og så tænkte den daværende restaurantchef og jeg, at det klarer vi da lige. Det var hårdt arbejde, men vi var godt tilfredse bagefter,” siger Rikke Gandrup, der er hoteldirektør på Color Hotel Skagen, og her fortæller om en af de vigtigste ledelseserfaringer, hun har gjort sig.
For rokaden skabte ikke ligefrem begejstring blandt medarbejderne.
”Da tjenerne mødte ind, var de fleste faktisk ved at smide forklædet og gå hjem igen. De var så frustrerede, for de var ikke blevet briefet om ændringen og kunne dermed ikke nå at omstille sig inden aftenens service.”
Rikke Gandrup var marketingchef, da hun i 2008 blev udnævnt til hoteldirektør. Her stod hun overfor store udfordringer, da den norske ejerkreds pludseligt kun ville holde hotellet åbent i den absolutte højsæson. Rikke fik dog argumenteret sig frem til, at hotellet kunne holde åbent hele året. Her fortæller hun om, hvordan temperament, passion og ærlighed går hånd i hånd i hendes tilgang til ledelse.
Da tjenerne mødte ind, var de fleste faktisk ved at smide forklædet og gå hjem igen. De var så frustrerede, for de var ikke blevet briefet om ændringen.
Ærlighed giver tryghed
Når Rikke kigger tilbage, kan hun sagtens forstå, hvorfor medarbejderne ikke tog imod den nye restaurant som forventet. Men hun fortryder ikke episoden, for den gav hende essentiel ledelseserfaring.
”Vi endte godt nok med at flytte restauranten tilbage til det oprindelige lokale den dag, men efter et par måneder tog vi de nye lokaler i brug med stor succes. For nu var medarbejderne blevet inddraget i processen,” siger Rikke og fortæller, hvordan hendes ansatte løbende har måttet forholde sig til ændringer gennem de 14 år, hun har været direktør.
”Vi har ikke ændret alt fra den ene dag til den anden, men vi har prioriteret udvikling hvert år, og det kræver selvfølgelig meget af medarbejderne,” siger Rikke og fortæller, at det ligger til hende at have mange ideer.
”Jeg ser ofte nye muligheder, og heldigvis har jeg både temperament og passion til at få dem i mål,” siger hun og fortæller, at hun tror på, at passionen inspirerer og motiverer medarbejderne til at følge retningen og se muligheder i udvikling.
”Som leder præges jeg selvfølgelig løbende af de ting, jeg hører og læser, og så bruger jeg dem i min egen kontekst. Men selvom der løbende er nye vinde for god ledelse, må jeg også konstatere, at det virker for mig at være mig selv. Som menneske og som leder er jeg ærlig og direkte. Det giver tryghed for mit hold, at de ved, hvor de har mig.”
Og de fleste på Rikkes hold kommer fra lokalområdet. Faktisk er der lige nu flere, som snart fejrer 25-års jubilæum.
”Jeg er heldig med så trofast et team. Vi er som et lille samfund,” siger direktøren og fortæller, at hun derfor også har stort fokus på at sørge for, at nye medarbejdere føler sig som en del af holdet og dermed bliver trygge ved at yde god og personlig service.
”Fordi vi har med mennesker at gøre, vil jeg vil så gerne have, at den enkelte medarbejder tør give lidt af sig selv,” siger hun og fortæller, at selvom hotellet er firestjernet, er rammerne uformelle.”Der skal altid være plads til en spøg. På den anden side er vi ikke småmorsomme, hvis situationen ikke lægger op til det. Vi læser vores gæster,” siger hun og fortæller om en ung medarbejder, der kæmpede med at passe ind i teamet.
”Han kom fra en helt anden type sted, hvor der var strikse rammer for kontakten med gæsterne. Det havde han svært ved at slippe.”
Gradvist fandt han dog tryghed i en mere afslappet gæstekontakt.
”Han gav pludselig meget mere af sig selv, og nu får jeg ofte tilbagemeldinger fra gæster, der roser lige præcis ham. Det har været fantastisk at være vidne til hans professionelle og personlige udvikling i det her fag.”
Jeg er heldig med så trofast et team. Vi er som et lille samfund.
Store ambitioner på branchens vegne
Med over 21 års ansættelse på hotellet har Rikke rig erfaring indenfor hoteldrift og ledelse. Og erfaring er særlig vigtigt i en omskiftelig branche, mener hun.
”Jeg tror, det giver en ro i organisationen at have en leder, der slapper af i jobbet. Går tingene ikke præcis efter planen, ved jeg af erfaring, at de løser sig alligevel.”
Nok hjælper temperament og passion også med at nå i mål. Men Rikke ønsker ikke kun at nå eventuelle målsætninger på eget hotel. Hun er også ambitiøs på branchens vegne. Derfor knokler hun for at inspirere nye kræfter til at søge ind i den.
”Det er uden tvivl blevet en drivkraft for mig, at jeg gerne vil bidrage til at give branchen et ry som moderne og attraktiv. Vi skal være et erhverv, hvor unge mennesker har lyst til at søge hen, fordi her er så utroligt mange muligheder for at udvikle og bruge sine evner og blive del af et stærkt fællesskab."