Den tyske hotelkæde, Ruby Hotels med hovedsæde i München, har netop søsat en større rekrutteringskampagne. Men de forsøger ikke at lokke nye medarbejdere til med en sund frokostordning eller et abonnement til fitness. Til gengæld lokker de nye medarbejdere med et rundhåndet tilskud på 500 Euro til en farverig tatovering, en skinnende piercing eller en helt ny frisure. Kæden ønsker nemlig både at tiltrække medarbejdere, der vil udtrykke personlighed, og skabe et arbejdsmiljø, hvor alle kan være sig selv.
”Selvfølgelig er denne kampagne revolutionerende, for det har altid været reglen, at man gemmer tatoveringer, piercinger og vildt hår væk, når man er på arbejde. Det ønsker vi ikke her. Vi opfordrer derimod vores medarbejdere til at udtrykke deres personlighed. Vi elsker den autenticitet, som forskelligheden bringer med sig,” siger Uta Scheurer, der er HR-direktør i Ruby Hotels.
Ruby Hotels har mere end 17 hoteller i europæiske storbyer, og mange flere er på vej. Det kan kræve ekstra hænder, men de kan være svære at få fat i for tiden.
Det har altid været reglen, at man gemmer tatoveringer, piercinger og vildt hår væk, når man er på arbejde. Det ønsker vi ikke her.
En stor succes
Fundamentet til den omdiskuterede kampagne blev til efter et grundigt strategiarbejde, hvor hotelkæden kiggede nærmere på virksomhedens brand og DNA.
”Her blev det tydeligt, at dét, der gør Ruby Hotels til noget særligt, er medarbejderne. Fordi de tør være sig selv. De har deres egen historie, og den vil de gerne fortælle og udtrykke. Vi tror på, at åbenhed over for forskelligheder er særligt vigtig i dette erhverv, hvor man møder mennesker fra hele verden,” siger HR-chefen og fortæller, at man håber kampagnen strækker sig længere end til medarbejderne.
”Vi håber, at denne tilgang vil smitte af på gæsterne, så de på den korte bane har et godt ophold, hvor de føler sig hjemme, og på den lange bane forhåbentlig bliver motiveret til at være endnu mere dem selv.”
Fordi der var fuld enighed om, at denne type kampagne var helt rigtig for Ruby Hotels, blev den også hurtig en realitet. Og ikke et sekund har hovedkontoret tøvet med at udrulle den, understreger Uta Scheurer.
”Det sekund, kampagnen var udtænkt, blev der kørt på. I Ruby Hotels er vi nemlig helt sikre på, at det her er måden at tiltrække de rette kandidater på for os.”
Det tyder resultatet da også på. Kampagnen har blot været i gang i få måneder, men kæden har allerede oplevet en stigning på 25 procent i antallet af ansøgninger.
Måtte udvides internt
Dog skabte kampagnen en smule postyr internt.
”Mange af vores nuværende medarbejdere ville også have tilskud. De spurgte, om de så var nødt til at sige op og ansøge igen,” siger Uta Scheurer.
Det er dog ikke nødvendigt.
”Vi har i stedet udviklet kampagnen, så dem, der tiltrækker en ny medarbejder til Ruby Hotels, som bliver på holdet i mindst seks måneder, også kan få tilskuddet.”
Men hvad er HR-direktørens bedste råd til restauranter og hoteller, der kæmper for at tiltrække medarbejdere.
”Det er ikke muligt at give et enkelt råd, for det kræver en grundig proces at finde det svar. Man skal simpelthen kigge på, hvilken gruppe medarbejdere, man ønsker at tiltrække og hvorfor. Og så er det enormt vigtigt at finde ud af, hvad der motiverer lige præcis det hold til at yde deres allerbedste og at have en god arbejdsdag.”
Er abonnement til fitness lig med nul sygedage?
Henrik Lambrecht Lund er arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitet, og han hilser nye tiltag til rekruttering velkommen.
”Denne her hotelkæde har uden tvivl skabt en strategisk konkurrencefordel i et presset marked. De slår to fluer med et smæk, fordi de både formår at rekruttere og samtidig skabe sig en profil på markedet.”
Men han ser alligevel ikke lutter fordele ved kampagnen.
”Kampagnen er samtidig problematisk, fordi den danske model bygger på et tydeligt bytteforhold, hvor du får løn for det arbejde, du udfører. Så er begge parter afstemt, og samarbejdet er let at definere,” siger han og tilføjer, at ekstra goder kan skabe utryghed for medarbejderen i det lange løb.
”Det kan faktisk være svært at gennemskue, hvad man som medarbejder skal levere tilbage. Betyder det, at jeg skal være ekstremt sund, hvis jeg får betalt medlemskab til fitness?” siger han og fortæller, at kampagnens kontroversielle lokkemiddel som tilskud til piercing eller tatovering kan skabe store dilemmaer.
”Er der så en forventning om, at man skal have tatoveringer eller vildt hår? Det er jo ikke for alle, selvom man gerne vil arbejde i det erhverv.”
Denne her hotelkæde har uden tvivl skabt en strategisk konkurrencefordel i et presset marked. De slår to fluer med et smæk.
Høj faglighed er vigtigere
Arbejdsmarkedsforskeren er dog ikke overrasket over, at det lige præcis er i denne branche, at sådan en kampagne ser dagens lys.
”Engang skulle en tjener være meget anonym. Som en flue på væggen. I dag er tjenere nærmest scenearbejdere. Det er blevet en kompetence, at man formår at udtrykke sig og være helt sin egen,” siger han.
Han er på den baggrund ikke overrasket over, at kampagnen er en succes.
”Lige nu er branchen og hotelkæden i knibe, fordi de mangler arbejdskraft, og med så konkret personalegode, kan kampagnen skabe interesse for lige præcis denne virksomhed. Men jeg tror, det vil være kortsigtet.”
Eksperten understreger nemlig at unge i dag stiller stadigt større krav til en arbejdsplads i form af oplæring, høj faglighed og efteruddannelse.
”Formår man at skabe et ry om, at man prioriterer de elementer, så står arbejdspladsen godt i forhold til udfordringen med at tiltrække arbejdskraft. Både på den korte og lange bane.”
Om kampagnen:
x Hotelkæden, Ruby Hotels, har hovedsæde i München og har netop lanceret en kontroversiel rekrutteringskampagne.
x Kæden lokker således nye og trofaste medarbejdere med et tilskud på 500 Euro til tatovering eller piercing.
x Ruby Hotel har efter kampagnens lancering oplevet en stigning på 25 procent i antallet af ansøgninger.
Kilde: Ruby Hotels