Efter en svær tid for hotelerhvervet, ser det lyst ud for familievirksomheden Hildebrandt Hammer.
”Vi klager ikke. Vi er langt forbi 2019, og forretningen har det godt. Vi har det godt,” siger direktør David Olsen.
Ascot Hotel ejes af hotelfamilien, Hildebrandt Hammer, og har indenfor blot tre år tilføjet tre produkter til porteføljen, der nu tæller et designhotel, et boutique-hotel og snart også et lejlighedskoncept. I alt 265 værelser og hotellejligheder.
Her kigger vi nærmere på den danske hotelvirksomhed, der trods krisen bliver ved at udvikle produkter og oplevelser. Udover de nye produkter har hotelvirksomheden netop åbnet en international cocktailbar ved navn Josephines, og så sætter de nye standarder, hvad angår rengøring og bæredygtighed.
Står vi med en vandskade på et værelse og må rykke gæster fra Ascot Hotel til Wide Hotel, er der aldrig problemer, fordi værelserne har samme standard.
Flere produkter giver fleksibilitet
Wide Hotel ligger i forlængelse af Ascot Hotel og åbnede i foråret 2021. Interessen har været over alt forventning, fortæller hoteldirektøren.
”Hvor Ascot Hotel er et firestjernet produkt til en bred og kvalitetsbevidst målgruppe, så henvender Wide Hotel sig til et lidt yngre publikum, der går efter flot design og vil betale for det. Det er meget populært.”
Men både på den korte og den lange bane, er der gang i udviklingen af produkter. Lige nu er fokus ikke mindst på at få boutique-produktet, Fiftyseven House, kørt godt i gang.
”Vi har taget 35 værelser ud af Ascot Hotel og givet dem stilfulde tapeter og ekstra designdetaljer. Vi har et publikum, der ønsker sådan et produkt, så det vil vi gerne kunne tilbyde.”
Men selvom et nyt boutique-hotel i København er en spændende nyhed, så går familievirksomheden stille med dørene.
”Der er allerede stor efterspørgsel,” siger hoteldirektøren og fortæller, at man også glæder sig til at åbne dørene for det kommende lejlighedshotel, Hypernym, der vil stå klar i 2023.
Og der er mange fordele ved at have forskellige produkter indenfor samme hus, fortæller hoteldirektøren.
”Vi har en god portefølje af produkter, og vi ser gæster, der under deres ophold ser vores andre hotelmuligheder og siger, at dér vil de bo næste gang, ” siger David og fortæller, at det også giver en god fleksibilitet i driften, at alle produkter er firestjernede.
”Står vi med en vandskade på et værelse og må rykke gæster fra Ascot Hotel til Wide Hotel, er der aldrig problemer, fordi værelserne har samme standard. Men det kunne være et problem, hvis vi også havde et budget produkt.”
Nok er alle produkter firestjernede, men de er også meget forskellige. Det har dog stadig været vigtigt for hotelvirksomheden at have et sted, der samler produkter og gæster, og det er Josephines Cocktail Bar et resultat af. Ligesom reception, morgenmadsrestaurant og fitness også er for alle fire hotelprodukter.
Vi har gået op i, at design og cocktails er på niveau med de bedste hotelbarer i verden, så vi har haft bureauer på begge dele og fået den bedste sparring.
”Vi åbnede Josephines Bar i maj måned, og det har været en kæmpe succes. Her er altid fyldt, og det er primært hotelgæster, der besøger baren,” siger David og fortæller, at cocktailbaren heller ikke var en helt billig investering.
”Vi har gået op i, at design og cocktails er på niveau med de bedste hotelbarer i verden, så vi har haft bureauer på begge dele og fået den bedste sparring. Det kan man sagtens se på resultatet og barens succes,” siger David og afslører, at barens navnet er fundet indenfor hotelfamiliens egne rækker.
”Navnet kom på tale lidt tilfældigt, men ideen blev hurtigt grebet, fordi Josephines Cocktail Bar passer perfekt til den afslappede men stilfulde atmosfære, vi ønsker at skabe omkring cocktailbaren.”
En vigtig dialog med gæsten
Hoteldirektøren glæder sig over, at der går godt, men han er samtidig bevidst om, at der sker meget i verden, og at de høje energipriser kan give udfordringer.
”Fordi vi er en dynamisk forretning, kan vi skrue op og ned for driften. Heldigvis har vi en belægning på cirka 85 procent hele året, og det er faktisk en vigtig del af vores strategi at have fuldt hus.”
Med et ofte fyldt hus kan der være pres på rengøringen, og her har hotellet derfor taget en ny tilgang i brug.
”Vi er faktisk gået en helt ny vej i forhold til rengøring, så nu spørger vi gæsterne ved check in, om de ønsker rengøring under deres ophold. Det har været ret grænseoverskridende at spørge om, for det virker som en essentiel del af et hotelophold. Men mere end 60 procent af vores gæster takker faktisk nej,” siger David og fortæller, at det har været en kæmpe øjenåbner at have dialogen med gæsterne.
”I begyndelsen var vi nervøse for, om gæsterne ville opleve et mindre godt ophold, men vi ser ikke en dårligere tilbagemelding i anmeldelser lavet af gæster, der sagde nej til rengøring,” siger direktøren og fortæller, at det ikke mindst er positivt, fordi mindre rengøring kræver færre hænder. Desuden er det selvfølgelig positivt for virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
Men nok har hotellet været proaktivt med rengøring, men på et andet punkt blev de overhalet af udviklingen, fortæller direktøren.
”På en etage gik strømmen pludselig, og så kunne vi se, at gæster trak strøm fra værelset til deres elbil. Det gik selvfølgelig ikke, så nu har vi sørget for el-ladere på parkeringspladsen.”
I begyndelsen var vi nervøse for, om gæsterne ville opleve et mindre godt ophold, men vi ser ikke en dårligere tilbagemelding i anmeldelser lavet af gæster, der sagde nej til rengøring.
At se gæsten i øjnene
Med fire produkter og mange gæster gennem reception og hotellets gange, kunne man være fristet til at tro, at næste skridt i hotellets strategi, er en digitalisering, der giver gæsten mulighed for at komme og gå, som de vil. Men det er det ikke.
”Selvfølgelig prioriterer vi digitalisering og tilbyder både hurtigt internet og en god hjemmeside. Men vi synes også, at nærvær er en del af en firestjernet oplevelse. Ja, det kan det være kedeligt for gæsterne at stå i kø ved check in, men vi sørger for, at det går hurtigt, og vi vil så gerne have øjenkontakt med dem, når de ankommer. Derfor er vores strategi at digitalisere med måde.”