if (CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_statistic') && CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_marketing')) { }

Genbrug er guld på hotelværelset

Genbrug, farverig velour og en håndskrevet hilsen. Det mener en hotelekspert er nogle af tidens største trends, når vi taler indretning af hotelværelset.

Der er de luksuriøse hotelværelser med marmor og silke, de moderne med vilde pangfarver og ikke mindst dem, hvor fokus ikke er på design men blot på en seng at sove i og en knage til overfrakken.

”Indretningen af et hotelværelse er altafgørende for, om man føler sig "hjemme" og godt tilpas. Den skaber en stemning, der er altafgørende for, om hoteloplevelsen bliver positiv eller negativ,” siger hotelkonsulent Regitze
Rosenvinge Thürmer. 

Hotelværelset har gennem årtier spillet en essentiel rolle i populærkunsten. Hvem husker ikke Julia Roberts spise croissant i penthouse suiten i Pretty Woman? For ikke at tale om det væld af mafia-film, hvor skurkene er blevet skudt på uhumske motelværelser.

Det store fokus betyder, at forbrugerne har følelserne med, når det gælder hotelværelset. Det betyder noget, hvopr har en betydning, hvor de gerne vil se sig selv, når de booker et ophold, og selv små detaljer gør forskellen.
Hoteleksperten giver her sit bud på, hvilke internationale trends og samfundstendenser, hotelbranchen kan lade sig inspirere af netop nu.

Indretningen af et hotelværelse er altafgørende for, om man føler sig hjemme og godt tilpas.

©

Planter og plaids
At trække stikket i nye omgivelser er populært som aldrig før, og den trend vil have stor indflydelse på hotelværelsets indretning, mener eksperten.

”Lige nu ser vi klare tendenser indenfor mindfulness, og derfor vinder naturlige materialer og jordfarver indpas. Og planter. Gæster vil føle sig tættere på naturen, selv hvis de befinder sig midt i en storby.”
Miljøet og naturen kommer til at spille en vigtig rolle, mener hun. Og ikke blot i udtryk men også i handling.

”Jeg spår genanvendte materialer en stor fremtid i hotelbranchen både på de mindre og de større hoteller. Men trenden kommer særligt til at starte på boutiquehoteller og på de femstjernede.”
Hun fortæller, at den generelle udfordring ved at indrette et hotelværelse kan være, at det skal passe til mange forskellige gæster.

”Et ældre ægtepar, en forretningsrejsende eller veninder på tur har måske samme ønsker til beliggenhed og pris, men de har forskellige ønsker til indretningen. Derfor kan hotelværelser også nogle gange være lidt formelle,” siger hun og anbefaler, at hoteller leger med elementer, der giver hotelværelset personlighed.

”Det er en svær balance at mestre, men det er muligvis den allerstørste trend for virksomheder lige nu, at man skal turde vise personlighed.”

Derfor anbefaler eksperten, at man holder vægge og møbler i enkle farver og så leger med kontraster ved at give værelset liv med plaids, velourpuder og farverige vaser. Og så mener hun også, at det er vigtigt, man gennem indretningen viser, at der står ægte mennesker og et autentisk værtskab bag indretningen.

”Det personlige touch betyder så meget, og det er jo egentlig fantastisk, at vi i denne tid lader os sådan begejstre af et håndskrevet kort. Man kan også støtte lokalområdet ved at servere en lokal snack ved ankomst eller tilbyde produkter fra området i minibaren.”

Fortæl om stolen og den lokale delikatesse
Regitse Rosenvinge Thürmer er ikke i tvivl om, at farven på puderne eller en oprigtig tilgang til miljøet har en enorm betydning for, om gæsten bestiller det ene hotelværelse fremfor det andet. Derfor anbefaler hun også hoteller at kommunikere om indsatsen.

”Fortæl hvis lænestolen har en særlig historie. Hvem har lavet den, og hvem har eventuelt siddet i den? Hvis der er en historie bag møblerne eller bag udvalget i minibaren, er der også potentiale for god storytelling, der virkelig rykker forbrugeren til et køb.”

Indretning af hotelværelset

  • Skab ro med naturlige farver og planter.
  • Prioritér at indrette med genbrugsmøbler.
  • Leg med kontraster og farver gennem plaids og puder.
  • Husk det personlige touch, som viser, at der er autentisk værtskab bag.
  • Gør indretningen til en aktiv del af storytelling.
©

Kunsten af vælge fra
Charlotte Søkjær er Key Account Manager i F&H Groups HORECA-afdeling, og hun anbefaler ligesom hoteleksperten, at man skaber personlighed gennem velvalgte detaljer.
”Det kan for eksempel være et lille bord i træ ved sengen eller i garderoben til gæstens småting, en vase med tørrede blomster eller farverige puder på sengen. Man skal endelig ikke være bange for at blande materialer og farver,” siger Charlotte Søkjær og forklarer, at det nogle gange er dét at vælge fra, der er det sværeste, når man indretter. 

”Der skal ikke så meget til for at skabe en personlig indretning, gæsterne kan spejle sig i. Men man skal kende sit publikum for at vælge rigtigt, og så skal man også turde vælge fra, så de enkelte elementer kommer til sin ret.”
Det er vigtigt med elementer, der udstråler kvalitet. Det kan være en kaffemaskine i høj kvalitet eller et genbrugsmøbel, der understreger hotellets stil og fokus på bæredygtighed, mener Kim Simonsen, der er medejer af virksomheden Hospitality Partner. Han mener, at tendensen med genbrugsmøbler passer godt til den store bæredygtighedsindsats, man i mange år har gjort på badeværelset.

”At have badeartikler der er bæredygtige, er blevet et større og større salgsparameter, da gæsterne er blevet mere miljøbevidste og dermed bevidste forbrugere,” siger han.

FØLG VISITOR