Et luksuriøst hotelværelse og lange gåture i den vilde natur langs den britiske Norfolk-kyst. Og smid så lige tre dages dybe terapisessioner, og du har opskriften på et nyt koncept, som tre britiske psykologer har skabt ved navn The Heartbreak Hotel.
”På The Heartbreak Hotel går vi videre fra de 50 minutter, som en traditionel terapi-time tager. Vi giver kvinder en mulighed for at være en del af et ærligt fællesskab, hvor de sammen arbejder sig gennem det, der er svært. Vores mantra er Get back together with yourself,” siger Alice Haddon, der er en af psykologerne bag.
Retreatet løber over tre dage og finder sted på et hotel ved kysten. Fokus er på lækker mad, mocktails og fællesskab, og hele molevitten koster lige over 22.000 kroner for tre overnatninger. Her kigger vi nærmere på konceptet og særligt på, hvorfor det er relevant lige nu og ikke mindst undersøger vi, hvordan oplevelseserhvervet i Danmark kan lade sig inspirere af konceptet.
På The Heartbreak Hotel går vi videre fra de 50 minutter, som en traditionel terapi-time tager.
Spa og fitness men ingen terapi
Elvis Presleys berømte sang fra 1956 handler om ensomhed med et hotel som omdrejningspunkt. Her mødes og strander dem med hjertesorger, og melankolien er altoverskyggende. Og nok har sang og retreat fællestræk i form af hjertesorger. Alice understreger dog, at konceptets fokus ikke er på hverken manhating eller på at dvæle ved smerten. Til gengæld er det på et positivt fællesskab med fordybelse. Hotellet spiller dog stadig en stor rolle.
”Det har været spændende at se, hvad der sker i den enkelte kvinde, når man ændrer den fysiske kontekst og inviterer dem ind i nye omgivelser, der er varme og trygge. Vi har haft fokus på at tilbyde et sted, der er i vild og smuk natur, og hvor faciliteterne er lækre. Det er måske ikke femstjernet luksus, men det er tæt på.”
”Det har længe været muligt at tage på hotel og dyrke fitness og få en spabehandling og måske dyrke yoga eller meditation. Men det stopper der, og som samarbejdspartnere mener vi, at ambitionerne her kunne være større, for vores tilbagemeldinger viser tydeligt, at der er et marked for at skabe vigtige fællesskaber med en større mening i netop de rammer, som mange hoteller tilbyder. The Heartbreak Hotel er netop revolutionerende, fordi det kombinerer oplevelser med terapi,” siger Alice.
Vi ser ind i en bølge, hvor fokus er på accept og anerkendelse af sårbarhed, og det tager Heartbreak-hotellet netop op med deres koncept.
Kultursociolog og samfundsdebattør, Emilia van Hauen, anser da også konceptet for at være tæt på genialt.
”Krisen har uden tvivl gjort parforhold mere besværlige og måske derfor er der flere, der stiller spørgsmål ved, hvorfor de kæmper med kærligheden. Vi ser ind i en bølge, hvor fokus er på accept og anerkendelse af sårbarhed, og det tager Heartbreak-hotellet netop op med deres koncept.”
Kultursociologen mener også, at der er et væld af målgrupper for koncepter som dette.
”Vi har både at gøre med en yngre generation, der igennem hele deres opvækst er blevet opfordret til at mærke, hvad de føler og desuden bor over halvdelen af danskerne alene, og de er et oplagt marked for retreats, hvor de kan dyrke deres egne interesser eller fokusere på selvudvikling.”
Men selvfølgelig er en særlig målgruppe særligt relevant og med en pris på over 20.000 kroner for et weekend-ophold, skal retreatet målrettes så konkret som muligt.
”Kvinder har flere penge at bruge på sig selv end tidligere, og det er tydeligt, at konceptet i første omgang henvender sig til dem.”
Bløde ideer skaber også værdi
Emilia Van Hauen tror også, at der er et dansk marked for terapi-retreats herhjemme. Og rent klimamæssigt passer det fint, at de retreats kan foregå uden at bruge nødig CO2 på at rejse udenlands. Rent kommercielt kan det altså godt vise sig at være en guldgruppe med koncepter som The Heartbreak Hotel, mener kultursociologen.
”Hvis man automatisk antager, at fordi en ide handler om følelser, er den blød og dermed mindre værdifuld kommercielt set, så går man glip af indtjening. Alle, der har været ulykkelig forelsket ved, at årsregnskaber og bestyrelsesmøder er det rene ingenting i forhold til at gå igennem hjertesorg.”
Om The Heartbreak Hotel:
- Konceptet løber over tre dage med fuld forplejning og løbende terapi.
- Op til otte kvinder kan deltage i retreatet, og psykologerne bag overvejer et retreat til mænd.
- Retreatet koster lidt over 22.000 kroner og finder sted på den britiske Norfolk-kyst.