if (CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_statistic') && CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_marketing')) { }

Det gode møde handler om tryghed

Mødestederne har været hårdt ramt af krisen, og de ser ind i en tid, hvor der bliver kamp om kunderne, understreger direktør for Danske Konferencecentre. Her kigger vi nærmere på, hvilke kriterier der gør, at mødestedet står bedst i den øgede konkurrence.

Danskerne er efterhånden blevet eksperter i at holde møder online, og mødebranchen ser ind i en tid med øget konkurrence, fortæller Marlene H. Sylvester-Hvid, som er direktør i Danske Konferencecentre. Hun anbefaler derfor mødestederne at have et stadigt større fokus på alt det, der adskiller dem positivt fra konkurrenten.

”Vi ser ind i branche med endnu større konkurrence, selvom mange nok på den korte bane kommer til at skulle sige nej til nogle kunder. Nu skal man virkelig finjustere sit produkt, for der bliver kamp om dem.”

I samarbejde med MyResearch har Danske Konferencecentre netop udgivet analysen ”Mylmage Venue”, der ranglister mødesteder baseret på parametre som beliggenhed, forplejning og teknik. Her kigger vi nærmere på, hvilke kriterier mødesteder med fordel kan prioritere, og så fortæller analysens topscorer, Marienlyst Strandhotel, om hvilke kriterier de tillægger mest værdi, når det gælder møder.

Vi ser ind i branche med endnu større konkurrence, selvom mange nok på den korte bane kommer til at skulle sige nej til nogle kunder.

LÆR AF KONKURRENTEN
Håndsprit. Frokost. En god stol? Når det gælder mødedrift, kan nogle kriterier forekomme væsentligere end andre. Og her kan det netop være en hjælp at kigge på, hvordan man adskiller sig fra konkurrenten. Det kan analysen hjælpe med, forklarer Marlene H. Sylvester-Hvid.

”Analysen giver netop mulighed for at sammenligne sig med de nærmeste konkurrenter, så det bliver helt tydeligt, hvor man med fordel skal skrue op for indsatsen, og hvor man kan skrue ned. Analysen er et strategisk værktøj, der gør det nemmere at udpege potentialer for forbedring,” siger Marlene H. Sylvester-Hvid.

Hun forklarer, at det kan være særligt interessant for mødesteder at kigge potentialer igennem netop nu på grund af den øgede konkurrence. For hvor nogle elementer kan virke indlysende, er andre meget overraskende.

”Teknik er det allervigtigste parameter. Det skal bare spille, og sådan har det altid været. Og du bliver belønnet i analysen for at prioritere det. Det forholder sig anderledes med bæredygtighed og økologi.

Her er vi faktisk ret langt nede på listen. Ikke fordi det ikke er vigtigt, men det belønnes ikke i analysen.”

Der hvor analysen overrasker mest er ifølge Marlene H. Sylvester-Hvid, hvordan Marienlyst Strandhotel har formået at være førstevalg i to ret modsatrettede kategorier.

”Marienlyst Strandhotel har både det stærkeste brand og de mest tilfredse kunder, og det er en svær kombination. Det er nemlig ikke let både at være stor og samtidig have de mest tilfredse gæster, så det er meget flot.”

ALLE TAGER ANSVAR
På Marienlyst Strandhotel har man modtaget nyheden om førstepladsen med begejstring og ydmyghed.

”Jeg vil gerne give applausen direkte videre til medarbejderne. De er hamrende dygtige, for de tager ansvar hver dag og hjælper alle gæster på bedste vis. Her bliver ingen sendt fra medarbejder til medarbejder, når de har et spørgsmål,” siger Karina Horsbøl Kruse, der er salgschef på Marienlyst Strandhotel.

Hun mener, det er en stor del af begrundelsen for, hvorfor mødestedet er så populært blandt gæsterne.

”Kultur er ikke i mødelokalet eller på værelset. Det er i relationen. Der skal nemlig være fuld tillid til, at mødestedet har det store overblik. Det gode møde handler om tryghed. Der kan være meget på spil for mødeafholderen. Derfor skal vi sørge for, at alt andet i kulissen bare spiller, så gæsterne kan koncentrere sig om det ønskede resultat,” siger Karina Horsbøl Kruse.

Hun peger også på, at hotellets store fokus på forplejning har spillet en rolle i den flotte placering i analysen. Og det bliver kun endnu mere vigtigt i fremtiden med en god frokost på mødestedet, spår salgschefen.

"Mange har indset, at de kan klare formaliteterne over zoom. Men nu higer de efter at se hinanden i øjnene over en uformel frokost, hvor relationen plejes og andre ideer bruser frem,” siger hun og forklarer, at hotellets fokus på gastronomi har flere fordele.

”Vi oplever ofte, at en mødegæst har haft en god oplevelse, og så booker de et ophold med familien bagefter.” 

FØLG VISITOR