Veninden deler et foto fra en storbyferie eller influenceren poster et reel fra en hotellobby. Når weekendens restaurantbesøg eller hotellet i Paris skal bookes, er det i høj grad på sociale medier, at gæsten får inspiration.
Engang delte man fotos fra enhver ferie og ethvert restaurantbesøg, men det er ikke længere tilfældet. Nu kræver det en særlig indsats, hvis gæsten skal have telefonen op ad lommen, tage et foto og ovenikøbet dele det, og derfor bør insta-venlig indretning være en del af strategien for ethvert hotel eller restaurant, mener indretningsdesigner Laura Scheuer Trøstrup, der står bag virksomheden The Sweet Spot.
“Forbrugerne bruger mange timer på de sociale medier, som både bevidst og ubevidst påvirker deres købsbeslutning. Selvfølgelig er maden vigtig på en restaurant, men det visuelle er det første, man ser, og det skal lynhurtigt illustrere personligheden, for det er fotos med netop autentisitet og personlighed, der vinder på sociale medier,” siger eksperten og fortæller, at personligheden kan vises både gennem signatur-retter men også gennem vild eller personlig kunst.
Hele hemmeligheden er, at folk genkender stedet ud fra et enkelt foto af en blomstervæg eller en farverig cocktail. Udover fokus på signatur-elementet, anbefaler eksperten, at man indretter hver eneste siddeplads, så der er potentiale for et godt foto, og at man inviterer gæsten til at tage aktivt del i ens oplevelsesunivers.
Om man er et hotel eller en restaurant, så handler det om at sætte sig på de forskellige steder, hvor gæsten også sidder. Tag telefonen frem og tag dine egne billeder, for så ser du hurtigt, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Væg med grønne planter
Et flot tapet, en smuk dug eller en væg med planter. Æstetik er ét af kodeordene, når man ønsker at motivere gæsten til at forevige oplevelsen på sociale medier.
“Der skal simpelthen være rart at være, og stedet skal virke opgraderet. Man går jo ud for at opleve noget andet end det, man har derhjemme og få ny inspiration. Man har det simpelthen bare bedre, når man træder ind i et rum, hvor møblerne er flotte og belysningen er rar,” siger eksperten og forklarer, at æstetikken er første skridt, når man skal motivere gæsten til at dele fotos. Og æstetik kan være alt fra smukke stole i lækkert stof til store blomsterbuketter, der indkapsler stedets personlighed. Men det er også vigtigt at indrette restauranten, så gæsten kan tage gode fotos fra en hvilken som helst plads og vinkel.
“Der må ikke være områder, hvor der står ting, som ikke bidrager aktivt til stemningen, og så handler det om at stille borde og stole, så der er ro i baggrunden og man ikke kan se hele vejen gennem rummet,” siger Laura og forklarer, at man som hotel eller restaurant sagtens kan tage utraditionelle metoder i brug for at nå i mål.
“Om man er et hotel eller en restaurant, så handler det om at sætte sig på de forskellige steder, hvor gæsten også sidder. Tag telefonen frem og tag dine egne billeder, for så ser du hurtigt, hvad der virker, og hvad der ikke gør.”
Logo på isvaflen
Men det er også vigtigt at kigge nærmere på, hvad der særligt kendetegner ens restaurant eller hotel. Er man kendt for unikke designmøbler eller en helt særlig isdessert, så skal man udnytte det.
“Vi kender alle Harry´s Bar i Venedig, hvor drinken Bellini blev opfundet. De får delinger af fotos lige gyldig, hvad de gør. Det er enormt stærkt med en signatur-drink eller særlig ret, for det gør oplevelsen autentisk,” siger eksperten og fortæller, at fordelen ved sociale medier er, at man kan manipulere til egen fordel.
“Sæt dit logo på vaflen, du serverer i isdesserten eller tryk en sjov rejemad på servietten, som ligger på bordet, når gæsten tager billeder. Det er en nem og sjov måde at positionere sig på.”
Selvfølgelig er maden vigtig på en restaurant, men det visuelle er det første, man ser, og det skal lynhurtigt illustrere personligheden.
En gynge med fjer
En restaurant eller et hotel kan intensivere oplevelsen for gæsten ved at inddrage dem aktivt. Det vil gøre det endnu sjovere for dem at dele billeder særligt hvis oplevelsen matcher restaurantens eller hotellets personlighed. For nogle er det at opsætte en kæmpe gynge med pink fjer, for andre er det at opfordre gæsten til at så et frø efter endt besøg, men det kan også være noget så simpelt som en fotoautomat.
”I lobbyen eller ved restaurantens garderobe er det oplagt med et flot, skørt eller sjovt hjørne, hvor man visuelt opfordrer til, at der kan tages billeder,” siger hun og fortæller, hvordan restauranten “Delphine” i København mestrer øvelsen.
”De har denne her gammeldags fotoautomat, hvor man for en ti´er kan tage sjove fotos, som gæsten enten sender til sin e-mail eller printer på stedet. En fotoautomat ligger nemlig mere op til sjove og skøre fotos end de selfies, gæsten selv tager på telefonen,” siger eksperten og fortæller, at hun selv har printet fotostriben på restauranten og så delt et billede på sociale medier, hvor striben ligger på bordet sammen med en farverig drink.
Men for at indsatsens ikke er forgæves, når man ellers er i mål med den kreative indretning, så skal man også prioritere ressourcer, der gør det muligt at holde øje med, hvad gæsterne deler og så reposte mesterværkerne, anbefaler Laura Scheuer Trøstrup.
Ekspertens råd til personlig indretning, der er insta-worthy:
x Prioritér æstetikken og indret med store blomster og enkle baggrunde.
x Udnyt signatur-retter og flotte møbler som skal være synlige i gæsternes fotos.
x Tænk i oplevelser, hvor gæsten deltager aktivt. Det giver sjovere billeder, som de oftere vil dele.
Kilde: Laura Scheuer Trøstrup