Flere finanseksperter har proklameret, at vi kigger ind i en nostalgi-økonomi. Efter mange ugers nedlukning er forbrugerne i den grad klar til oplevelser. Men både sommervejr og smittetal vil i sidste ende afgøre efterspørgslen. Derfor er der brug for fleksibilitet i driften, og her kan serveringsmaskiner være en del af løsningen.
”Maskiner kan være et effektivt supplement til driften. De er gode assistenter, for de arbejder hurtigere end noget menneske,” siger Søren Peter Johansen, der er seniorkonsulent ved Teknologisk Institut.
Ved at integrere serveringmaskiner bag baren frigives nemlig tid til detaljer og gæstekontakt.
”Vi har fortsat brug for mennesker til at kræse om produktet og til at præsentere det. Det får vi aldrig maskiner til,” understreger eksperten.
Maskiner har været både elsket og hadet i oplevelsesindustrien. Kritikken har både gået på, at oplevelsen ryger, og at resultatet ikke bliver lige så godt, mens andre bebuder, at maskiner netop leverer samme høje kvalitet hver eneste gang. Vi har talt med to producenter, der her giver deres bud på tidens bedste maskine samt de fordele og ulemper, der kan være ved den.
De fleste vil kunne lave en god kop kaffe efter få minutters introduktion og uden at mælken smager som risengrød. Så kan man fokusere på at lave flotte hjerter i latten eller få en sludder med gæsten.
Kræver ikke en barista
Ken Nimand Larsen har i årtier stået bag kaffemaskinevirksomheden Nimand, og her sælger han både originale espresso-maskiner og fuldautomatiske maskiner til branchen. Men én maskine er særligt populær lige nu. Og det er en espressomaskine, som ikke kræver en længere baristauddannelse men alligevel serverer langt mere end sort kaffe.
”Denne maskine laver en fortræffelig kop kaffe på få sekunder, men gæsterne kan stadig vælge en skinny latte eller en cappuccino på sødmælk.”
Ken erkender, at mange cafeer og restauranter søger den stemning, der er forbundet med at have en fornem italiensk espressomaskine omgivet af travle baristaer. Og det forsøger Ken ikke at gøre op med. Men han mener, at maskinen kan være en gevinst for den mindre cafe eller restaurant, der ikke kan bruge ressourcer på at have uddannede baristaer.
”De fleste vil kunne lave en god kop kaffe efter få minutters introduktion og uden at mælken smager som risengrød. Så kan man fokusere på at lave flotte hjerter i latten eller få en sludder med gæsten.”
To go or to stay?
Hos ismaskineproducenten I scream Ice cream, oplever Sean Fitzgerald Coard stor efterspørgsel på en ny gelato-maskine, der er nem at betjene og netop giver gæsten valgmuligheder. Og så er maskinen let at rengøre og fleksibel, når det gælder spild.
”Isen er lavet af italienske opskrifter og kommer i individuelle kapsler. Så skulle sommervejret udeblive et par dage eller uger, forbliver kapslerne bare i fryseren. I modsætning til en traditionel soft ice-maskine står man ikke med en masse spild,” siger Sean og erkender, at han også sælger soft ice-maskiner og derved er lidt sin egen konkurrent. Han mener dog, at den nye maskine udover fleksibilitet giver branchen yderligere muligheder for indtjening på grund af de mange smage.
”Man kan både sælge gelato´en i et bægre to go fra 29 kroner eller som en del af en portionsanrettet dessert op til 125 kroner.”