Hoteller er særligt hårdt ramt af krisen, og mange kan være tilbageholdende med nye investeringer. Men selv mindre IT-løsninger kan have stor effekt ved både at sænke driftsomkostninger og give gæsterne en endnu bedre oplevelse, mener ekspert.
”Der er ingen tvivl om, at mange virksomheder stiller sig selv det helt store spørgsmål netop nu: Hvordan forbedrer jeg min situation?” siger Preben Mejer, der er IT-ekspert og indehaver af virksomheden Radr.
Han peger på, at det korte svar bag det store spørgsmål kan være at lave mindre IT-investeringer, der både sænker driftsomkostninger og giver gæsterne en bedre hoteloplevelse.
Han peger på, at IT ikke nødvendigvis er lig med store armbevægelser og mange nuller på fakturaen.
”Man behøver ikke investere en trilliard. Første skridt er at tage et kritisk kig på driften og på, hvordan hoteloplevelsen tilfører gæsten værdi. Der er så mange muligheder i dag for at give gæsten en skræddersyet løsning. Et personligt ophold hvor deres præferencer og behov er i fokus vil give dem lyst til at komme igen.”
En krise bremser ofte store investeringer. Men her giver IT-eksperten et par konkrete eksempler på, hvor man med fordel kan lægge investeringer, så man står allerstærkest i et presset marked.
Store forventninger til hotellers IT
Preben Mejer peger på, at hoteller særligt vinder ved at gøre ind- og udtjekning digital, fordi gæsten særligt prioriterer en effektiv proces her. Og til det formål har den danske IT-virksomhed, AK Techotel, netop udviklet en digital assistent ved navn Mona.
“Vores digitale assistent - Mona - er ikke blot et system, der effektivt tjekker gæsten ind og ud. Det er også en bæredygtig løsning, der optimerer receptionens drift og sparer papir til regningskopier, kreditkortbonner og fakturaer,” siger Rune Erichsen, der er Account Manager i AK Techotel.
Preben Mejer peger desuden på, at når først gæsten er vel ankommet til sit værelse, er der i dag helt andre ønsker til underholdningen. Begrebet Bring your own device er kommet for at blive, understreger eksperten, og hoteller kan profilere sig på, at det er muligt for gæster at bruge medbragte smartphones og ipads på værelset.
“Markedet er efterhånden proppet med gæstevenlige og intelligente løsninger, der spænder fra et smart TV til forskellige dongles, der gør det muligt for gæsten at streame egne serier og film. Der er jo ingen, der længere gider sætte sig ind i, hvordan et TV virker. Traditionelt TV er en saga blot,” siger Preben Mejer og forklarer yderligere, at gæsten er ret langt fremme med innovative IT-løsninger i eget hjem og derfor forventer en hel del af løsningerne under et hotelophold.
Og ikke nok med at man ved hjælp af investeringen sender et signal til gæster om, at man følger med tiden, er løsningen også hurtigt tjent hjem. Det fortæller Jesper Brouer, direktør i virksomheden RAW IT, der netop leverer IT-løsninger til hotelbranchen.
”Vi oplever enorm interesse for investeringer, hvor udgiften hurtigt er tjent hjem, og hvor gæstens frie valg og gode oplevelse er i fokus. Ét af de produkter kunne være Google´s Chromecast-løsning, hvor hoteller - udover at optimere kundens oplevelse - kan spare mange penge på dyre TV-pakker.”
Ekspertens guide til IT-investeringer under krisen
- Gå efter investeringer der optimerer kundeoplevelsen.
- Sørg for masser af båndbredde. Fremtidens hotelgæst streamer serier og holder videomøder på værelset.
- Udnyt data til at optimere kundeoplevelsen både før, under og efter hotelopholdet.
- Hold øje med ny IT, hvor fokus særligt vil være på det intelligente rum.
- Udskift traditionelle servere, der er placeret lokalt og brug en cloud-løsning.
Kilde: Preben Mejer